Begrijpen en begeleiden van moeilijk gedrag (wzc)

Vanuit de hersenkunde en de nieuwste inzichten in dementie geven we tijdens deze vorming een verklaring voor veel moeilijk gedrag en bespreken we mogelijkheden om dit gedrag te voorkomen.

In deze theoretische uitleg is de territoriumleer verwerkt en staan we stil bij interne factoren (zoals pijn) en externe factoren (zoals drukte, fel licht) die moeilijk gedrag kunnen triggeren. Vanuit de hersenkunde geven we uitleg over de werking van de Amygdala (de amandelkern), het crisiscentrum in onze hersenen, en welke invloed dementie heeft op de werking van dit crisiscentrum.

Vervolgens introduceren we het crisis-ontwikkelingsmodel als methode om de opbouw van probleemgedrag te analyseren en interventies af te stemmen. Het crisisontwikkelingsmodel gaat ervan uit dat het opbouwen van agressie tot aan het moment van controle-verlies (acting-out) in 4 fasen verloopt. Iedere fase heeft andere uitingsvormen en bij iedere fase horen andere interventies van de hulpverlener. Er worden filmfragmenten en rollenspellen gebruikt om deze opbouw in fasen te laten zien. Ook bij personen met dementie herkennen we deze fasen en kan er duidelijkheid gegeven worden over welke interventie past bij welke fase.
Tijdens deze vorming werken we gezamenlijk het hele crisisontwikkelingsmodel per fasen van crisisopbouw door; wat zijn de signalen per fase en wat kunnen onze interventies zijn per fase?

Aansluitend op deze vorming is er een verdiepende module waarbij we een case uitwerken. Meer info vindt u hier

Vind vergelijkbare opleidingen

Sector: Woonzorgcentra
Doelgroep: Zorgpersoneel
Rubriek: Dementie
  Zoek via de links naar vergelijkbare opleidingen
  • Taal Nederlands
  • Aantal sessies 1
  • Prijs € 600
Inschrijven